Jste zde

Mandle nejsou oříšky! Připravíte z nich ale luxusní a zdravé dobroty

neloupané mandle v misce Zdroj: Bigstockphoto
Mandle. Kdo je nikdy nejedl, ať po nás hodí kamenem. Získávají si nás svou jemnou chutí a můžou taky nahradit některé suroviny v kuchyni. Dokonce si z nich můžete připravit spoustu dobrot.

1. 1. 2022

Ano, opravdu z nich. Že přidáte kousky mandlí do dortu, to je sice fajn, ale jejich potenciál přehlušíte dalšími surovinami, v tom nejhorším případě bílou moukou a cukrem. Z mandlí si ale jednoduše vyrobíte luxusní pochoutky, které vašemu zdraví jedině prospějí.

Možná vás ale na začátek trošku překvapíme tím, že mandle vlastně vůbec nejsou oříšky, ač je k nim řadíme. Mandle je plod mandloně obecné, která je příbuzná s meruňkami a broskvoněmi. 

Proč jíst mandle? Jsou hitparádou vitamínů, minerálů a zdravých tuků

Obecně oříšky našemu zdraví zásadně prospívají, konzumujeme-li je pravidelně a v přiměřeném množství. Většina z nich je totiž úplnou kalorickou bombou. Když si ale dopřejete každý den 28 g, což je doporučená porce mandlí, a přizpůsobíte zbytek jídelníčku, nemůžou vám tyhle "oříšky" uškodit.

bigstock-glass-bottle-of-almond-oil-and-381435512_1.jpg

mandle ve slupce
Zdroj: 
Bigstockphoto
Mandle vlastně nejsou oříšky. Blíž mají například k meruňkám.

V mandlích se ukrývají vitamíny (B2, D, E), minerály (fosfor, hořčík, mangan, měď a vápník), zdravé tuky a taky docela dost bílkovin. Právě hrst mandlí se tak může stát výbornou svačinkou, jež vám bude nejen chutnat, ale taky vás báječně zasytí. Zmínit musíme i vlákninu, které máme obecně v jídelníčku nedostatek a která se stará (nejen) o bezproblémové zažívání.

Vitamín E je výkonným antioxidantem, který tělu jednoznačně prospívá (bojuje proti volným radikálům, zabraňuje předčasnému stárnutí buněk a rakovinnému bujení). Nejvíc je ho ale ve slupce, proto je o něco lepší jíst mandle neloupané.

A jak je to s namáčením? Pokud se vám mandle jako takové hůř tráví, zkuste je namáčet do vody (třeba na 12 hodin). Zbavíte je tak problematických enzymů, a dokonce získáte víc vitamínů a minerálů.

Mandle se tedy vyplatí pravidelně konzumovat hned z několika důvodů:

  • Pomáhají regulovat hladinu cukru a cholesterolu v krvi.
  • Pomáhají předcházet rozvoji srdečních chorob.
  • Podporují mozkové funkce.
  • Prospívají pokožce.
  • Zlepšují trávení.

Pozor na hořké mandle!

Slyšeli jste někdy o tom, že mandlemi se dá i otrávit? Nebyl to žádný hoax. V případě hořkých mandlí se to opravdu může stát, a to kvůli přítomnosti kyanogenního glykosidu amygdalinu. Proto se využívají zásadně průmyslově, k destilaci mandlového oleje. U sladkých mandlí, které běžně baštíme, tohle nebezpečí nehrozí.

Nemléko a nemouka: skvělé alternativy ke klasice

Mandle můžou být základní surovinou pro výrobu tří základních dobrotmandlové mléko a máslo a taky mandlovou mouku, kterou můžete využít i při pečení (jen myslete na to, že není tak savá jako klasická mouka). 

Právě tyhle laskominy ocení hlavně vegani a lidi s intolerancí laktózy a lepku, ale taky vyznavači low carb stravování a ketogenní diety.

bigstock-tasty-oatmeal-porridge-with-ra-432201887_1.jpg

mandlová kaše
Zdroj: 
Bigstockphoto
Mandlová kaše je zdravější alternativou ke kaši krupicové.

Mandlovou mouku si připravíte jednoduše, stačí prostě úplně a dokonale najemno rozmixovat mandle. Mandlová mouka se dá i koupit, její výroba vás ale nejspíš vyjde levněji. A taky si z ní pak můžete udělat skvělý domácí marcipán.

Mandlové mléko si zase připravíte rozmixováním mandlí a smícháním s vodou se správném poměru. Celé přípravě i tomu, proč si tohle nemléko dopřát, jsme věnovali samostatný článek, podívejte se: Domácí mandlové mléko: Všelék, který báječně chutná

O stupeň výš: mandlové máslo a mandlová kaše

Mlsné jazýčky to zatím možná moc nezaujalo, teď by ale určitě měly zbystřit. Z mandlí si vyrobíte i luxusní oříškové máslo tak, jak ho znáte. A dokonce vás ani nebude stát majlant.

Co potřebujete: loupané nebo neloupané mandle, špetku soli a ingredience na dochucení a ovonění (vanilka, skořice aj.)

Jak na to?

  • Mandle pražte 10 minut v troubě na 175 °C.
  • Pak je nechte vychladnout a následně je se špetkou soli a dalšími vybranými ingrediencemi rozmixujte. 
  • Mixujte, dokud nevznikne opravdu jemné máslo. V závislosti na mixéru to může trvat i 15 minut. Celému procesu můžete pomoct přidáním pár kapek oleje.

Mandlová kaše je zase vynikající alternativou pro ty, kteří milují krupicovou kaši, ale snaží se omezit příjem sacharidů. 

Co potřebujete: 50 g mandlové mouky, 150 ml mléka, přírodní sladidlo, holandské kakao nebo strouhanou vysokoprocentní čokoládu

Jak na to?

  • Ve studeném mléce rozmíchejte mandlovou mouku a přidejte i sladidlo. 
  • Vařte a míchejte, dokud směs nezhoustne a nezíská konzistenci kaše.
  • Servírujte se strouhanou čokoládou nebo holandským kakaem. Můžete přidat i oblíbené ovoce, pokud sacharidy nehlídáte striktně.

Zkuste pravidelně jíst mandle a uvidíte, že vám vaše tělo poděkuje!

Použité zdroje:

  • https://www.brainmarket.cz/nase-novinky/blansirovane-mandle/
  • https://www.ochutnejorech.cz/blog/mandle
  • https://www.ochutnejorech.cz/blog/mandlove-maslo
  • https://cs.wikipedia.org/wiki/Mandle_(plod)