10. 10. 2024
Digitální zvířátko spatřilo světlo světa v roce 1996. Během nadcházejících dvou let si podmanilo doslova celý svět. Jeho „otec“ Aki Maita tehdy působil v japonské hračkářské společnosti Bandai a pravděpodobně vůbec netušil, jakou celosvětovou senzaci svým výtvorem spustí.
Malý elektronický přístroj, který měl původně tvar vajíčka, byl „domovem“ digitálního zvířátka. Nejprve šlo o blíže neidentifikovatelné shluky pixelů, poté dinosaury, slepice, nebo taky o psy, kočky a další stovky zvířat.
V základní verzi bylo tamagoči nejprve nemluvně, poté dítě a následně dospívající a dospělý. Dožít se mohlo až 25 dnů. To samozřejmě záviselo na tom, jak často (a dobře) jste o něj pečovali.
Přečtěte si také: Legendární céčka: Původně měla zdobit oblečení a fungovat jako bytový doplněk. To nevyšlo
Nakrm mě! Přebal mě!
Virtuální zvířátko bylo potřeba nejen krmit a uklízet po něm zapáchající exkrementy, ale taky ho koupat nebo si s ním hrát. Důležitý byl i pravidelný spánkový režim. Pokud vám digitální mazlíček přece jen umřel, nebylo nic jednoduššího, než přístroj tlačítkem restartovat a počkat si na narození nového mazlíčka.
Jakmile tamagoči rostlo, měnily se pochopitelně i jeho potřeby. U modernějších verzí se pak jeho život neomezil jen na jídlo, vyměšování, spánek a hry, ale důležitý byl i sociální kontakt s jinými digitálními mazlíčky, se kterými se dokonce mohl spárovat a založit novou „rodinu“. Na český trh vstoupila hračka v roce 1997 a během jednoho měsíce se jí prodalo neuvěřitelných 10 000 kusů!
Mohlo by vás zajímat: Jak vyčistit hračky: Zvláštní pozornost věnujte těm určeným do vany
Psychologové byli k hračce poměrně skeptičtí
Prapůvodním záměrem digitálního zvířátka bylo vzbudit v dětech zodpovědnost a naučit je pečovat o slabší. Vůči tamagoči se ale vymezila část psychologů, kteří poukazovali na to, že neustálá péče o digitálního mazlíčka může v dětech vyvolávat psychický stres.
Druhý tábor psychologů pak tvrdil, že péče o mazlíčka, který v podstatě nemůže reálně zemřít, v některých dětech vyvolá „egoistické sebeuspokojení“ a ztrátu respektu k přirozené smrti. Ani názory těchto odborníků ovšem nepřesvědčily miliony dětí a rodičů, kteří (si) hračku koupili. Celkově se totiž na celém světě prodalo na 40 000 000 kusů!
Přečtěte si také: Nepotřebné hračky: S čím si dítě měsíc nehraje, musí pryč! Poradíme kam
Hračka pomáhala managerům i drogově závislým
Pravdou ovšem zůstává, že popularita hračky stoupala úměrně prodaným kusům. Zajímavostí třeba je, že v Japonsku a Americe se hračka stala oblíbenou zábavou manažerů, kteří jí podřizovali svůj denní program, s kolegy soupeřili, komu vydrží déle, a dokonce si na péči o ně najímali chůvy.
Další zajímavostí je i to, že u našich slovenských sousedů chtěli digitální zvířátko využít při léčbě drogově závislých. Hračka měla odvést pozornost od drogy a zároveň obnovit pocit zodpovědnosti. Jak tenhle experiment dopadl, o tom už se zdroje nezmiňují.
Tak, jak sláva tamagoči rychle přišla, tak rychle taky pohasla. Poslední „záchvěv“ a menší boom zaznamenal prodejce v roce 2013. Dnes se po digitálním zvířátku v podstatě slehla zem. Přesto ho v některých e-shopech a hračkářstvích můžete stále koupit za velmi příznivou cenu okolo stokoruny.
Použité zdroje:
- https://cs.wikipedia.org/wiki/Tamago%C4%8Di
- https://www.vesely-drak.cz/produkty/tamagotchi-tamagoci/
- https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/spolecnost/divoka-90-leta-tamagoci-hra_1712010700_miz
- https://cnn.iprima.cz/tamagotchi-digitalni-zviratko-z-90-let-se-vraci-na-trh-a-tentokrat-vam-neumre-5319
- https://medium.seznam.cz/clanek/do-hlubin-spolecnosti-tamagotchi-v-obchode-jsem-objevil-hracku-meho-detstvi-61184