Jste zde

Kokosový cukr: Alternativní sladidlo, které je stále populárnější. Co s ním (ne)dělat?

Zdroj: www.bigstockphoto.com
Rádi pečete, vaříte a krmíte sebe i své bližní? Pak možná hledáte náhražku za klasický cukr, kterého je beztak všude spousta. A možná chcete svoje dobroty něčím oživit. Pak by vás mohl zajímat kokosový cukr, na který se teď společně podíváme.

10. 1. 2019

Kokosový cukr oblažuje náš trh, naše vědomí i chuťové buňky už několik let. Jen málokdo ho ale vyzkoušel a doopravdy ho zná. Po kokosovém oleji, který není tak skvělý a prospěšný, jak se přepokládalo, kokosové vodě a kokosové mouce se šílenství přesunulo ke kokosovému cukru. Proč?

V čem je kokosový cukr jiný?

Kokosový cukr se vyrábí z nektaru květů kokosové palmy. Jde tedy o přírodní zdroj. Obsahuje poměrně hodně vitamínu B a C a najdeme v něm i množství minerálů, jako jsou třeba hořčík, vápník, draslík, fosfor, jód, selen nebo železo. Je i dobrým zdrojem některých fytonutrientů. Na druhou bychom museli kokosového cukru sníst opravdu hodně, abychom ze zmíněných vitamínů a minerálů získali množství, které bude v těle hrát zásadní roli.

Po kokosové vodě, kokosovém mléku nebo kokosovém oleji je tu další produkt - kokosový cukr. A jeho popularita roste.Zdroj: www.bigstockphoto.com

Celá kombinace těchto látek pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi a taky cholesterol. Nutno dodat, že působí proti volným radikálům v těle, tudíž ho můžeme chápat jako potravinu vhodnou pro prevenci rakoviny.

Oproti rafinovanému cukru tkví jeho výhoda v nižším glykemickém indexu. To znamená, že tělu stačí na jeho zpracování vydat menší množství inzulinu. A když vydává menší množství inzulinu, neukládá následně v takové míře tuky jako po „normálním“ cukru. Zatímco běžný cukr má glykemický index 70, u kokosového je to 30-35! Je proto vhodný i pro diabetiky. Pořád je to ale cukr, takže ani s ním se to nesmí přehánět.

Když jsme u toho prospěchu, odborníci dokázali, že má tenhle zázrak antivirové a antibakteriální účinky. Taky posiluje imunitu a podporuje shazování přebytečných tukových zásob. Pozor, neznamená to ale, že jeho konzumace rovná se hubnutí.

Kokosový cukr je plný antioxidantů.Zdroj: www.bigstockphoto.com

Rozdíl mezi kokosovým a tradičním cukrem je ten, že kokosový cukr pochází z kokosových palem z Filipín a Indonésie, jeho zpracování je ruční a velmi šetrné, takže nedochází k žádné rafinaci, filtraci ani do něj nejsou přidávané konzervační látky.

Chuť, kterou jedni milují…

A ano, ostatní ji nenávidí. Kokosový cukr můžete používat jako kterékoli jiné sladidlo. Kuchaři ho vyzdvihují například jako přísadu do asijských jídel, kterým dodá nejen nasládlou chuť, ale taky příjemnou vůni. Další využití najde v dochucování studených i teplých nápojů, kaší nebo k cereáliím. A rozhodně s ním můžete péct své oblíbené dobroty! Za zkoušku to v každém případě stojí.