Jste zde

Makléř Jan Zachystal: Doby, kdy se prodalo všechno za jakoukoli cenu, jsou pryč

Zdroj: archiv Jana Zachystala

Pozice realitního makléře nemá v Česku zrovna dobré jméno. „Chybí tu totiž komplexní systém vzdělávání a makléřství je pořád činností volnou,“ říká k tomu Jan Zachystal, jedna z tváří, která se objevuje v pořadu Nové hnízdo.

26. 1. 2013

Makléř Jan Zachystal funguje v realitní branži už dvanáct let. Nejdříve založil firmu se svým kamarádem, v roce 2009 přešel do RE/MAXu. Pokud jste sledovali první řadu pořadu Nové hnízdo, pak si ho možná pamatujete jako takzvaného arbitra, který (ne)doporučoval nemovitosti klientům.  Ve druhé řadě pak radí s prodejem nemovitostí v Praze.  Zkušenosti a znalosti na to má – právě na nemovitosti v hlavním městě se totiž specializuje.

„Když jsem poprvé stál před kamerou, tak to nebylo nic moc. A vůbec bylo zajímavé sledovat, jak se ze všech těch sebevědomých profesionálů stávají v okamžiku, kdy klapka letí dolů, lidé, kteří mají problém dát dohromady souvětí,“ s úsměvem vzpomínal na začátky. „Natáčení druhé řady už nás ale moc nestresuje, je tam vidět posun.“

Jak to aktuálně vypadá na trhu s nemovitostmi? Trvá ještě pořád krize?

Ceny nemovitostí ještě pořád lehce klesají. Realitní bublina praskla v roce 2008 a pak byl sestup cenové hladiny poměrně výrazný v letech 2009 a 2010. Loni se už zpomalil a zpomalení sestupu cen vnímáme i v letošním roce. Ceny ale ještě klesají, i když velmi mírně, a já osobně očekávám, že pokles ještě nějaký čas potrvá. Osobně jsem přesvědčený o tom, že ceny nemovitostí spadnou někam na úroveň roku 2005, to znamená do období před vytvořením realitní bubliny, a tam se zastaví a následně půjdou zase nahoru s inflací .

Takže je ještě pořád ideální příležitost koupit výhodně nové bydlení…

Ano, ještě pořád je vhodná doba k nákupu – a to nejen z pohledu cen nemovitostí, ale i z pohledu výše úrokových sazeb, které jsou teď rekordně nízké.

Jak krize ovlivnila dění v branži realitních makléřů? Předpokládám, že prodávaných nemovitostí a tedy i práce je méně a konkurence naopak veliká…

Je pravda, že kupujících je méně a zároveň se hodně rozevírají nůžky mezi dobrou a špatnou lokalitou a mezi kvalitní a špatnou nemovitostí. Doby, kdy se prodávalo vše a za jakékoli ceny, dávno skončily.

Dá se generalizovat a říci, který typ nemovitostí je v tuto chvíli naprosto neprodejný? Co jsou ty „ležáky“, které nikdo nechce?

Předně - každá nemovitost má svého kupce a nedá se říci, že by byly nemovitosti, které jsou naprosto neprodejné. Nicméně poměrně jasným kritériem je lokalita. Kolegové z Kanady a USA, kde trh s nemovitostmi funguje mnohem déle a je také mnohem dál, s nadsázkou říkají, že prodej nemovitosti je o třech věcech – o lokalitě, o lokalitě a o lokalitě. Pak je důležitá i kvalita nemovitosti a v neposlední řadě samozřejmě cena.

O které nemovitosti je mezi Čechy naopak největší zájem?

Nemovitosti, které jsou nejžádanější, se dají rozdělit na dvě kategorie.  Standardně a dlouhodobě je veliký zájem o menší byty v širším centru, nebo s výbornou dostupností do centra. Jsou to jednak nemovitosti, které klienti kupují za účelem investice, protože se dají velmi snadno pronajmout. A jednak jsou to startovací byty, které si pořizují mladé páry, a v neposlední řadě jsou to byty ideální pro životní styl „singles“.

Tou druhou kategorií nemovitostí, o které je zájem, jsou potom rodinné byty od nějakých 80 do sta metrů čtverečních. Tam už není potřeba, aby to bylo v širším centru Prahy, ale naopak populárnější jsou lokality na okrajích Prahy. Nicméně s dobrou dostupností, infrastrukturou, klidné lokality vhodné třeba pro děti. 

Jsou Češi jako zákazníci realitních kanceláří něčím specifičtí?

Češi dodnes nejsou zvyklí platit za služby. To je pozůstatek minulého režimu. I když v poslední době se to mění. Lidé si začínají uvědomovat přidanou hodnotu, kterou makléř do prodeje nemovitosti přinese. Platí ale, že na západních trzích se prostřednictvím realitních kanceláří prodává asi 95 % všech nemovitostí a u nás jsme někde pod 60 %.

Neochota platit za služby a konkrétně za práci realitního makléře v Česku vyústila ve vznik portálů typu Bez realitky. Jsou pro vás konkurencí?

Nejsou. My poskytujeme komplexní služby. Server podobného charakteru vám poskytne jen prostor, kam si umístíte inzerát. Ale vzhledem k tomu, jak se v posledních letech trh změnil, dneska už nestačí podat si inzerát a čekat, až vám někdo zavolá.

Co všechno tedy obnáší práce makléře? Spousta lidí si ho – možná i kvůli minimálnímu povědomí – představuje jako toho, kdo jim při prohlídce bytu odemkne dveře a řekne: „Tak se tady podívejte!“

Práce realitního makléře je hlavně o budování vztahů. A pokud to vezmeme konkrétně, pak musíte ovládat základní problematiku práva, financí a daní. Makléř by měl také perfektně znát danou lokalitu, ve které se pohybuje. Měl by být schopen říci, jaké jsou tam ceny nemovitostí. Rozhodně by měl být nápaditý a kreativní z hlediska prezentace nemovitosti. Makléř musí mít velmi dobré komunikační dovednosti, musí být dobrý obchodník a musí být také trpělivý a velmi časově flexibilní. Je to práce, která je náročná jak z hlediska času, tak i stresu.

Přesto ale v Česku nemáte zrovna ideální pověst…

Bavil jsem se nedávno s kanadskou makléřkou a ta říkala, že před třiceti lety, když začínala, měli v Kanadě realitní makléři stejný sociální statut jako automechanici. Teď, po třiceti letech jsou už někde na úrovni notářů. Ptal jsem se, co to způsobilo – a prý je to komplexní systém vzdělávání. To je jedna z věcí, která v Česku chybí, což je dané i tím, že je tady realitní branže zatím činností volnou. Není regulovaná, může ji dělat v podstatě každý. Na tom, aby byla vázaná, se pracuje již od počátku devadesátých let, ale zatím bez výsledku.

Jak poznat dobrého realitního makléře?

Dejte na doporoučení – to je základ. Ptejte se, podívejte se na internet, v době Googlu najdete cokoliv, podívejte se, jestli má certifikáty, zda publikuje, prostě si ho proklepněte.

Pořad Nové hnízdo, ve kterém se Jan Zachystal několikrát objevil, běží na Prima family v neděli, vždy těsně po obědě. Společně s ním se v tomto pořadu pravidelně objevuje i Luboš Káně, technický inspektor nemovitostí, se kterým už jsme rozhovor dělali: Nekupujte „dům v pytli“ - To radí technický inspektor nemovitostí Luboš Káně

Přidejte se k nám i na Facebooku a neuteče vám ani rozhovor s Markem Poddaným, který v pořadu působí na pozici designéra ladícího detaily před prohlídkami.

Jak může "pan makléř" tvrdit že je vhodná doba k nákupu, když ceny stále klesají! dokud nezačnou stagnovat nebo alespoň růst na úrovni inflace tak kupovat nemovitost a to zvlášť na úvěr je z finančního hlediska hloupost!