Jste zde

čokoládoví sněhuláci Zdroj: Shutterstock

3 200 korun za kilo čokolády? Prodejci nastavili ceny kolekcí pekelně vysoko

Letos se vánoční kolekce objevily v regálech už na začátku října. Zákazníci si však poměrně rychle všimli, že jsou dražší než kdykoliv předtím. Některé obchody nabízely balení, která při přepočtu na kilogram vycházela dokonce na 3 200 korun!

27. 11. 2025

Obchodníci tvrdí, že ceny neurčuje jen marže obchodních řetězců. Rostou náklady na suroviny, balení i logistiku. Jenže analýza cenových štítků ukazuje, že růst je nerovnoměrný. Zatímco u běžné tabulkové čokolády se zdražení pohybuje v řádu jednotek procent, u vánočních kolekcí rostou ceny mnohem rychleji!

Menší obsah, stejné balení, vyšší cena

Pokud bychom na letošní nabídku mrkli důkladněji, pak objevíme ještě jeden zajímavý předvánoční trend. Někteří výrobci snižují gramáž vánočních kolekcí a cenu nechávají původní. Nepozorný zákazník si téhle drobné změny, která ale může vyluxovat jeho peněženku, na první pohled nevšimne.  

shutterstock_2547753683.jpg

vánoční čokoláda
Zdroj: 
Shutterstock
Ceny vánočních čokolád překonávají rekordy... velká část z nich před Vánoci výrazně zlevní.

Balení vánočních kolekcí a čokoládových figurek navíc často tvoří velkou část celkové ceny. Výroba tvarovaných plastů, lesklých potisků a dekorativních stužek je mnohdy dražší než samotná čokoláda uvnitř. A protože jde o sezónní zboží, náklady se musí výrobcům a prodejcům vrátit v krátkém čase, což tlačí ceny nahoru rychlým tempem.

Přečtěte si také: Vánoce za „socíku“: Dárky nosil děda Mráz a z rádia zněly projevy hrdinů socialistické práce

V prosinci odstartují obrovské „slevy“

Obchodníci se často také netají tím, že pracují s taktikou vysoké vstupní ceny. Nejprve kolekce uvedou v ceně, kterou většina zákazníků odmítne akceptovat a teprve poté přichází slevy, které se pohybují v řádech desítek procent

Spotřebitel tak získá dojem výhodného nákupu, přestože cena po slevě často bývá návratem na běžnou částku, za kterou jsme kolekce kupovali v minulých letech. Prodejcům ale do karet hraje ještě jedna proměnná. 

V předvánočním období lidé nakupují často emocionálně. Nikdo nechce řešit, že čokoládový zvoneček stojí letos víc než v předchozím roce. Kolekce je tradice. A tradice má svoji cenu, na kterou obchodníci sázejí.

shutterstock_2544150941.jpg

kvalitní lindt čokoláda
Zdroj: 
Shutterstock
U některých značek si připlatíte za kvalitu - a je to v pořádku. U jiných ale bohužel nedojde ani na kvalitní čokoládu, ale jen na "čokoládovou pochoutku".

Ceny šponuje i kakao

Odborníci upozorňují také na situaci na trhu se surovinami. Cena kakaa za poslední rok výrazně vzrostla. Přesto nelze vše svádět jen na cenu základní surviny. Vysoké ceny se neprojevují stejnou měrou u jiných čokoládových výrobků. Proč tedy právě kolekce?

Důvod je jednoduchý. Lidé jsou ochotni zaplatit více za něco, co kupují jednou ročně a co pro ně má emocionální hodnotu. Vánoční kolekce nejsou běžný potravinářský produkt. Jsou symbolem a rituálem, který připomíná dětství a tradice. A toho jsou si výrobci moc dobře vědomi.

Mohlo by vás zajímat: Ledová čokoláda: S tou opravdovou nemá nic společného. Aby chladila, nepatří do lednice

Některé kolekce připomínají spíše dekoraci než sladkost

Všimněte si také, jak se některé kolekce proměnily. Mají větší plastový základ, širší lem a obal plný třpytu, který působí luxusněji. Obsah bývá v některých případech menší než dříve, ale vizuálně vypadá kolekce bohatší.

To podporuje impulsivní nákupy. Člověk neřeší, zda platí za čokoládu, nebo dekoraci do pokoje. Je to symbol Vánoc. A ten nesmí na stromečku chybět. I kdyby na chleba nebylo.

Jak se nenechat ošálit?

Pokud chcete zjistit skutečnou hodnotu produktu, kontrolujte cenu za sto gramů nebo kilogram. Nezajímejte se o celkovou cenu balení, protože ta je vázána i na obal a design.

Vyplatí se také porovnávat různé značky. Některé tradiční kolekce jsou drahé hlavně kvůli výrobci, nikoliv kvalitě. Výrobci se totiž spoléhají na nostalgii, která umí setřít rozdíly v ceně i chuti.

Důležité je i načasování nákupu. Největší slevy bývají až pár dnů před Štědrým dnem, kdy obchody snižují ceny, aby doprodaly zásoby. Rozdíl mezi říjnovou a prosincovou cenou může být i několik desítek procent.

Přečtěte si také: Pochoutka není čokoláda. Jaké triky na nás výrobci potravin zkoušejí?

Stále víc lidí váhá, zda se nákup vyplatí

Diskuze mezi nakupujícími ukazují, že roste počet domácností, které si cenu kolekcí začínají pečlivě hlídat. Někteří lidé dokonce začínají volit alternativy v podobě sušeného ovoce, háčkovaných ozdob nebo ořechů.

Pokud chcete ušetřit a domů si nepřinést zbytečně předraženou sladkost, sledujte ceny, porovnávejte gramáž a nenechte se oklamat prvním dojmem. Vánoce mohou být sladké i bez toho, abyste za kilogram čokolády zaplatili víc než za celý vánoční nákup.

Použité zdroje:

  • https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-je-to-tady-znovu-vanocni-kolekce-nabizeji-obchodnici-i-letos-za-premrstene-ceny-40544785
  • https://www.kupi.cz/magazin/clanek/39693-vanocni-cokoladove-kolekce
  • https://www.toprecepty.cz/clanky/9447-ceny-vanocnich-kolekci-2025-pripravte-se-na-zdrazeni-a-davejte-si-pozor-na-novy-trik-vyrobcu/
  • https://zeny.iprima.cz/s-nakupem-vanocnich-kolekci-pockejte-491726