17. 8. 2025
Pak jste určitě nebyli sami. Ani nás tenhle devadesátkový fenomén neminul a dodnes si pamatujeme fronty u chlaďáků, které byly napěchované krabicemi s různým mraženým obsahem. Ruku na srdce. Zboží, které Family Frost tehdy prodával, bylo notně předražené. My ho ale milovali a do dnes na něj s nostalgií a lehkým úsměvem na tváři vzpomínáme.
Jak tohle žluté šílenství vlastně začalo?
Family Frost vstoupil na český trh v roce 1993. V pravý čas. Tehdy totiž začínal vzkvétat kapitalismus, supermarkety teprve nabíhaly a možnost nakoupit mražené dobroty přímo u domu byla pro mnoho rodin nová a lákavá.
Žluté vozy nabízely nejen nanuky a zmrzliny, ale i mražené polotovary. Sehnat jste v nich mohli vše od zeleniny přes hranolky až po maso. Úspěch se dostavil rychle a dodávky se staly běžnou součástí života v českých městech i menších obcích.
Přečtěte si také: Luxfery: Retro skleněné kostky se vrací! Do interiéru pustí světlo, ale už ne zvědavé pohledy
Znělka se skandinávskými kořeny
Dodávky Family Frost doprovázela znělka, která se vryla do paměti celým generacím. Jakmile ji děti uslyšely, začaly vybíhat z domů a čekaly, kdy u toho jejich Family Frost zastaví.
Kořeny znělky přitom nesahají k žádné reklamní agentuře devadesátých let, ale mnohem dál. Motiv pochází ze skandinávské lidové písně, kterou později převzala švédská společnost rozvážející mražené potraviny. Odtud už byl jen krok k exportu nápadu do střední Evropy, a nakonec i na české ulice.
Chytrá cílovka: děti… a jejich prarodiče
Z dnešního pohledu to byl jednoduchý, ale geniální model: Znělka přilákala děti, ty přivedly rodiče nebo prarodiče a žadonily o zmrzlinu. Zajímavostí je, že se počítalo i se starší generací: V sortimentu se totiž objevovaly například zmrzliny pro diabetiky, takže si ten „svůj“ Family Frost našli malí i velcí.
V kombinaci s domácím pohodlím a pravidelnými trasami to byl recept na úspěch, jaký by si přál nejeden dnešní e-shop.
Mohlo by vás zajímat: Nákupy za „socíku“. Z ceny rohlíků nebo piva vám spadne brada. Levněji ale nebylo!
Když se změní doba, musí se změnit i služba
S rychlým nástupem velkých supermarketů začal tlak na cenu, šíři sortimentu i dostupnost. Původní „zastávkový“ model proto postupně ustupoval a firma přešla na objednávkový systém, kdy si zákazník nákup domluvil a řidič zazvonil až u dveří.
Spolu s tím se z ulic vytratila i notoricky známá znělka. Znělka přestala vyhrávat a žlutá dodávka na několik dlouhých let jezdit na pravidelných trasách. Po sedmnácti letech tak Česko zachvátil (skoro až státní) smutek
Od Family Frost k Family Market
Dnešní kapitola příběhu se píše pod názvem Family Market. Firma navazuje na téměř třicetiletou „žlutou“ tradici, stále staví na přímém rozvozu mraženého sortimentu do domácností a zdůrazňuje výhodu nepřerušeného mrazicího řetězce.
Zboží rozváží při teplotách hluboko pod bodem mrazu, což je benefit, který si běžný nákup a převoz z prodejny domů ne vždy udrží. A po letech se do tuzemských ulic dokonce vrátila i ta notoricky známá znělka.
Přečtěte si také: Co jsme mlsali za „socíku“? Cigaretové žvýkačky, bonboniéry Maryša nebo čokolády, co vyhrály olympiádu
Proč tenhle fenomén pořád „jede“?
Nostalgie je silná, ale sama o sobě by nestačila. Family Frost, dnes tedy Family Market, kombinuje několik věcí, které nám dávají smysl: úsporu času, předvídatelnost kvality a trochu sousedské atmosféry, která přežila do dnešních dnů.
Žluté auto v ulici už sice nevzbuzuje jekot dětí jako kdysi, ale myšlenka pohodlného nákupu mražených potravin, které dorazí v perfektní kondici, zůstává překvapivě aktuální.
Drobné střípky, které stojí za připomenutí
- Vstup značky na český trh se datuje do roku 1993, v době, kdy nové služby měly šanci rychle vyrůst.
- Znělka má skandinávský původ a do Česka doputovala spolu s celým konceptem rozvozu mražených potravin.
- Sortiment nikdy nebyl jen „o nanucích“. Vždy šlo o plnohodnotný mražený sortiment zahrnující nejen zmíněné zmrzliny, ale také hranolky, nugetky, či mraženou zeleninu.
- Dnešní Family Market staví na stejné logistice, jen ji přizpůsobil moderní a nesmírně hektické době.
Použité zdroje:
- https://www.familymarket.cz/
- https://www.kupi.cz/magazin/clanek/26814-family-frost-retro-nanuky
- https://magazin.recepty.cz/clanky/fenomen-family-frost-znelka-ktera-sama-vytahovala-penezenky-z-kapes-2117.html
- https://g.cz/family-frost-vozil-predrazene-zmrzliny-a-otravnou-znelku-ta-ma-puvod-ve-stovky-let-stare-ukolebavce/