Jste zde

Tůdu-důdu-tůduduuu! Pamatujete na Family Frost, žlutou dodávku, co vozila nanuky?

žlutá dodávka Zdroj: Shutterstock
„Oooookradaame rodiiiny. Ooood jaraaa až do ziiiimyyyy…,“ taky jste si prozpěvovali tuhle parodii na notoricky známou znělku žluté dodávky, která obrážela Česko s bohatou nabídkou nanuků a dalších mražených výrobků?

17. 8. 2025

Pak jste určitě nebyli sami. Ani nás tenhle devadesátkový fenomén neminul a dodnes si pamatujeme fronty u chlaďáků, které byly napěchované krabicemi s různým mraženým obsahem. Ruku na srdce. Zboží, které Family Frost tehdy prodával, bylo notně předražené. My ho ale milovali a do dnes na něj s nostalgií a lehkým úsměvem na tváři vzpomínáme.

Jak tohle žluté šílenství vlastně začalo?

Family Frost vstoupil na český trh v roce 1993. V pravý čas. Tehdy totiž začínal vzkvétat kapitalismus, supermarkety teprve nabíhaly a možnost nakoupit mražené dobroty přímo u domu byla pro mnoho rodin nová a lákavá.

Žluté vozy nabízely nejen nanuky a zmrzliny, ale i mražené polotovary. Sehnat jste v nich mohli vše od zeleniny přes hranolky až po maso. Úspěch se dostavil rychle a dodávky se staly běžnou součástí života v českých městech i menších obcích.

Přečtěte si také: Luxfery: Retro skleněné kostky se vrací! Do interiéru pustí světlo, ale už ne zvědavé pohledy

shutterstock_1439007167.jpg

holka s nanukem
Zdroj: 
Shutterstock
Firma cílila na děti, ale i na jejich rodiče a prarodiče. Třeba nabídkou dia nanuků.

Znělka se skandinávskými kořeny

Dodávky Family Frost doprovázela znělka, která se vryla do paměti celým generacím. Jakmile ji děti uslyšely, začaly vybíhat z domů a čekaly, kdy u toho jejich Family Frost zastaví.

Kořeny znělky přitom nesahají k žádné reklamní agentuře devadesátých let, ale mnohem dál. Motiv pochází ze skandinávské lidové písně, kterou později převzala švédská společnost rozvážející mražené potraviny. Odtud už byl jen krok k exportu nápadu do střední Evropy, a nakonec i na české ulice.

Chytrá cílovka: děti… a jejich prarodiče

Z dnešního pohledu to byl jednoduchý, ale geniální model: Znělka přilákala děti, ty přivedly rodiče nebo prarodiče a žadonily o zmrzlinu. Zajímavostí je, že se počítalo i se starší generací: V sortimentu se totiž objevovaly například zmrzliny pro diabetiky, takže si ten „svůj“ Family Frost našli malí i velcí.

V kombinaci s domácím pohodlím a pravidelnými trasami to byl recept na úspěch, jaký by si přál nejeden dnešní e-shop.

Mohlo by vás zajímat: Nákupy za „socíku“. Z ceny rohlíků nebo piva vám spadne brada. Levněji ale nebylo!

shutterstock_1076799038.jpg

žena s nanukem
Zdroj: 
Shutterstock
Kromě nanuků firma rozvážela i hluboce zamrazené polotovary. Ostatně, vzpomenete si, jak vypadal jejich letáček?

Když se změní doba, musí se změnit i služba

S rychlým nástupem velkých supermarketů začal tlak na cenu, šíři sortimentu i dostupnost. Původní „zastávkový“ model proto postupně ustupoval a firma přešla na objednávkový systém, kdy si zákazník nákup domluvil a řidič zazvonil až u dveří.

Spolu s tím se z ulic vytratila i notoricky známá znělka. Znělka přestala vyhrávat a žlutá dodávka na několik dlouhých let jezdit na pravidelných trasách. Po sedmnácti letech tak Česko zachvátil (skoro až státní) smutek

Od Family Frost k Family Market

Dnešní kapitola příběhu se píše pod názvem Family Market. Firma navazuje na téměř třicetiletou „žlutou“ tradici, stále staví na přímém rozvozu mraženého sortimentu do domácností a zdůrazňuje výhodu nepřerušeného mrazicího řetězce.

Zboží rozváží při teplotách hluboko pod bodem mrazu, což je benefit, který si běžný nákup a převoz z prodejny domů ne vždy udrží. A po letech se do tuzemských ulic dokonce vrátila i ta notoricky známá znělka. 

Přečtěte si také: Co jsme mlsali za „socíku“? Cigaretové žvýkačky, bonboniéry Maryša nebo čokolády, co vyhrály olympiádu

Proč tenhle fenomén pořád „jede“?

Nostalgie je silná, ale sama o sobě by nestačila. Family Frost, dnes tedy Family Market, kombinuje několik věcí, které nám dávají smysl: úsporu času, předvídatelnost kvality a trochu sousedské atmosféry, která přežila do dnešních dnů.

Žluté auto v ulici už sice nevzbuzuje jekot dětí jako kdysi, ale myšlenka pohodlného nákupu mražených potravin, které dorazí v perfektní kondici, zůstává překvapivě aktuální.

Drobné střípky, které stojí za připomenutí

  1. Vstup značky na český trh se datuje do roku 1993, v době, kdy nové služby měly šanci rychle vyrůst.
  2. Znělka má skandinávský původ a do Česka doputovala spolu s celým konceptem rozvozu mražených potravin.
  3. Sortiment nikdy nebyl jen „o nanucích“. Vždy šlo o plnohodnotný mražený sortiment zahrnující nejen zmíněné zmrzliny, ale také hranolky, nugetky, či mraženou zeleninu.  
  4. Dnešní Family Market staví na stejné logistice, jen ji přizpůsobil moderní a nesmírně hektické době.

Použité zdroje:

  • https://www.familymarket.cz/
  • https://www.kupi.cz/magazin/clanek/26814-family-frost-retro-nanuky
  • https://magazin.recepty.cz/clanky/fenomen-family-frost-znelka-ktera-sama-vytahovala-penezenky-z-kapes-2117.html
  • https://g.cz/family-frost-vozil-predrazene-zmrzliny-a-otravnou-znelku-ta-ma-puvod-ve-stovky-let-stare-ukolebavce/