Jste zde

Sezona šípků vrcholí: Připravte si vitaminovou bombu v podobě čaje nebo šípkového džemu

Zdroj: www.bigstockphoto.com
Spojte podzimní procházku s užitečným a nasbírejte si šípky. S příchodem chladného počasí se vám budou hodit. Ne nadarmo jsou totiž považovány za jeden z nejbohatších zdrojů vitamínu C.

21. 10. 2017

Šípek je zjednodušeně řečeno plodem růže šípkové, ve skutečnosti se však jedná o složené souplodí nažek. V podzimních měsících jsou červeně zbarvené šípky to jediné, co na opadavém keři zbude. Pojďte s námi poznat sílu šípků a podívat se na to, jak si tento přírodní lék uchovat.

Růže šípková je v přírodě volně rostoucí rostlina. Její výskyt je velmi rozšířený. Ke svému růstu nepotřebuje půdu bohatou na živiny ani na vláhu. Narazit na ni při procházce tudíž není žádný problém. Nicméně pokud máte v plánu šípky konzumovat, nikdy je nesbírejte u frekventovaných silnic. Plody by mohly být plné zdraví škodlivých látek. Obezřetnosti také dbejte u polí.

Vedle velkého množství vitamínu C, jsou zralé šípky plné i vitamínů A, K a B. Dále jsou vynikajícím zdrojem vápníku, železa, hořčíku, fosforu, draslíku a dalších tělu prospěšných minerálních látek. Zdroj: www.bigstockphoto.com

Vyrazte na procházku! Sezóna šípků je v plném proudu

Plánujete-li si šípky usušit, vyrazte na procházku právě te. Ideální doba pro sběr šípků je konec září a celý říjen. Zralé šípky poznáte podle tuhé a lesklé slupky a sytě červené až černé barvy. Chcete-li si ze šípků uvařit džem či marmeládu, s jejich sběrem ještě chvíli vyčkejte. Šípky, které necháte přejít prvními mrazíky, budou totiž sladší a měkčí.

S blížícím se sychraným počasím si vaše tělo žádá nálož vitamínů

Už staří Řekové nazývali růži šípkovou božskou plodinou. A není se čemu divit! Šípky jsou nabité mnoha vitamíny a minerálními látkami, jejichž kombinací získáme lék na mnohé neduhy. Ceněny jsou zejména pro vysoký obsah vitamínu C, jehož množství je dokonce až 4krát vyšší než v citronu. Vysoké množství tohoto vitamínu se navíc zachová i po tepelné úpravě.

Uvařte si z šípků zdravý šípkový čaj či lahodné šípkové víno. Zdroj: www.bigstockphoto.com

Produkty z šípků posílí imunitu, zatočí s únavou a s nachlazením nebo pomohou snížit horečku. Méně známé jsou pozitivní účinky na střevní mikroflóru či močovou soustavu a kombinace vápníku a rutinu pomůže při nemocech dásní a paradentóze.  

Zpracovat šípky můžete hned několika způsoby. Čerstvé šípky se skvěle hodí na výrobu sirupu, kompotu, džemu či marmelády. Sušené šípky jsou naopak vhodné k výrobě šípkového čaje.

Sušení je jednou z nejpraktičtějších metod jak si šípky uchovat

Aby si šípky zachovaly co nejvíce vitamínů a neusadila se na nich vrstva prachu, je nutné šípky sušit co nejrychleji. Nejlepším pomocníkem je sušička. Vhodnou variantou je také sušení v troubě při maximální teplotě 60-70 stupňů Celsia a s otevřenými dvířky nebo sušení doma u radiátoru. Přeje-li vám počasí, pomoci vám může i slunce. Správně usušené šípky jsou tvrdé, drolí se a mají tmavě červenou až černou barvu.

Máte-li v plánu ze šípků udělat marmeládu, máte ještě čas. Ideální je je nechat přemrznout. Budou měkčí a sladší. Zdroj: www.bigstockphoto.com

Jak na šípkový čaj či džem?

Šípkový čaj si můžete připravit z celých sušených šípků, ty je však nutné nechat minimálně přes den namočené, nebo ze šípkové drti. V tomto případě však čaj sceďte přes velmi jemné sítko nebo plátýnko. V čaji jsou totiž obsažené drobné chloupky, které dráždí sliznice a jsou příčinou nepříjemného svědění.

K výrobě džemu se nejvíce hodí šípky, které přemrzly. Jsou totiž měkčí a půjdou vám snáze rozmixovat a propasírovat. Do směsi pak přidejte stejné množství cukru a vařte, dokud se všechen cukr nerozpustí.