Jste zde

Jak zvládnout home office? Důležitá je přísnost, rutina i schopnost říct si o pomoc

žena pracující doma na home officu Zdroj: www.bigstockphoto.com
Současná situace donutila řadu zaměstnanců vyměnit kancelář ve firmě za svůj pracovní koutek u sebe doma. I když někteří z nás už mají s prací z domova bohaté zkušenosti, pořád existuje nemalé procento těch, kteří se s ní setkávají poprvé.

14. 4. 2020

Důvodem může být třeba to, že jejich zaměstnavatel na home office dříve nechtěl přistoupit nebo by byla práce z domu zbytečně komplikovaná a náročná. Kvůli současným opatřením ale mnozí nemají na výběr. Pokud je to i váš případ, máme pro vás několik tipů, jak se z práce z domova nezbláznit a ještě si ji užít.

Připravte si prostor

Ideální je, pokud nebudete pracovat v místnosti, kde odpočíváte a spíte. Ne každý má samozřejmě k dispozici pracovnu, pokud to ale dispozice vašeho domu či bytu umožňují, vyhněte se pracovnímu koutku v ložnici, kterou si řada z nás spojuje s odpočinkem a dalšími příjemnými činnostmi.

Nepracujte v pyžamu a nepracujte z postele. Ideálně se převlékněte alespoň do domácího oblečení. Některým lidem pak pomáhá obléknout se jako do práce.Zdroj: www.bigstockphoto.com

Vyčleňte si na práci smysluplné místo a nenechte se rozptylovat zbytečnostmi. Ze stolu odkliďte všechno, co může odvádět vaši pozornost. Ideální také je, pokud budete sedět zády ke stěně a zároveň budete mít dobrý výhled do místnosti.

Pozor také na světlo od okna. To by nemělo dopadat přímo na monitor, ani by vás nemělo oslňovat.  A když už jsme u toho monitoru – pokud vlastníte jenom menší pracovní notebook, pořiďte si k němu monitor, který k notebooku připojíte coby externí obrazovku. V kombinaci s bezdrátovou klávesnicí a myší získáte plnohodnotný pracovní kout s odpovídajícím vybavením.

Rutina a harmonogram je základ

Je naprosto přirozené, že se bojíme neznámých věcí a činností. Možná tak budete pochybovat, jestli práci z domova vůbec zvládnete. Abyste získali jistotu a potřebnou dávku rutiny odbavovat náročné úkoly a ještě do toho vést domácnost a učit se s dětmi, je potřeba si připravit podrobný plán a harmonogram dne.

Nenechte si všechny povinnosti jen na sobě, ale zapojte i partnera. Vy se budete s dětmi dopoledne učit, on se odpoledne postará o večeři a úklid.Zdroj: www.bigstockphoto.com

Vstávejte ve stejnou dobu, jako byste vstávali běžně do práce. Probuďte děti, nachystejte jim snídaně, ale třeba i svačiny na dopoledne. Zkuste potlačit pohodlí, které práce z domu nepochybně skýtá, a nepracujte v pyžamu. Dejte si rychlou osvěžující sprchu, převlečte se, důkladně se nasnídejte, dejte si ranní kávu, rozdělte úkoly mezi ostatní členy rodiny a pracujte tak, jak jste zvyklí z práce.

Nezapomínejte na polední pauzy, během kterých můžete připravit rychlý oběd pro sebe a zbytek rodiny a stihnout další kávu nebo čaj. Spousta školáků má i během nouzového stavu několik školních online hodin denně, proto považujte dobu do oběda za tu nejproduktivnější a snažte se stihnout ty nejnáročnější úkoly.

Respektujte konec pracovní doby

Možná se vám první den nebo týden nedaří zvládnout všechny zadané úkoly. Neberte to jako osobní prohru. Jednoduše nastaly změny, které vás vytrhly z každodenní rutiny. A do té se musíte znovu dostat. Mějte na paměti, že čím déle budete v home office pracovat, tím budete rychlejší a v konečném důsledku i efektivnější.

Externí monitory vám usnadní práci. Myslete ale na jejich správné umístění a výšku. Zdroj: www.bigstockphoto.com

Proto zbytečně nepřetahujte standardní pracovní dobu a končete v tolik hodin, jako byste byli v kanceláři. Dejte si sprchu a naučte se v hlavě přepínat na režim „domov“ a nezůstávejte zbytečně „v práci,“ pokud to tedy není nevyhnutelně nutné.

Po práci vám asi nastane druhá směna, spočívající v péči o rodinu, dělání úkolů, chystání večeře nebo přípravy na druhý den. Jakmile uložíte děti a obstaráte vše, co je okolo domácnosti potřeba, je čas, abyste se soustředili sami na sebe a na partnera. Pokud jste oba v karanténě nebo nuceni pracovat z domu, rozhodně si nevyčítejte, že se večer chcete bavit u oblíbeného seriálu, zatímco vaše drahá polovička kouká na fotbal.

Klidně si napusťte vanu s bohatou pěnou a voňavým olejem. Odměňte se sklenkou dobrého vína za to, jak jste dnešek parádně zvládli a opakujte si, že současná situace je jenom dočasná a nemá smysl ji zbytečně řešit nebo se kvůli ní stresovat.

Máte doma své oblíbené křeslo a svádí vás to k tomu z něj pracovat? Dopřejte si v něm třeba videokonference nebo vyřešte maily. Hlubokou práci ale spojte s pracovním stolem.Zdroj: www.bigstockphoto.com

Praktické desatero závěrem

1. Zůstávejte v kontaktu

Kvůli karanténě nebo nařízené práci z domova rozhodně nezanedbávejte sociální kontakt s kolegy nebo kamarády. Pořádejte video konference nebo chatujte na sociálních sítích. Všem stranám to prospěje.

2. Když pracujete, pracujte

Home office není dovolená, jak si mnoho lidí mylně myslí. Během toho, co jste doma a máte vykonávat běžnou pracovní činnost, pobíráte sto procent platu! Proto se nenechte rozptylovat a sami rozptýlení během pracovní doby nevyhledávejte.

3. Domácí práce jsou zakázány

Během pracovní doby stihnete vyměnit tři pračky, navařit na dva dny dopředu a ještě s dětmi napsat úkoly? Špatně! V takovém případě hrozí, že se vám práce protáhne do celého dne. Vrtání poliček, praní nebo utírání prachu tak nechte až po pracovní době.

4. Řekněte si o pomoc

Rodiče menších dětí to mají v současné době extra náročné. Proto je potřeba, aby se nebáli říct si o pomoc. Pohlídat malé raubíře zvládnou třeba sourozenci, ale třeba i zkušené „hlídačky,“ které hlídání dětí za menší úplatu nabízí. S ohledem na bezpečnost, nedávejte děti hlídat k rodičům nebo prarodičům.

5. Čistá mysl je důležitá

Abyste se z toho všeho nezbláznili, je potřeba si udržovat čistou mysl a dostatek mentální energie. Jasně, začátky budou náročné, zkuste se proto naučit meditovat nebo relaxovat třeba pobytem v přírodě.

6. Ponorka je normální

Pokud jste byli celou dobu zvyklí na to, že se s partnerem potkáváte až večer po práci a najednou trávíte celé dny spolu, je pravděpodobné, že vás zaskočí ponorka. Nic si z toho nedělejte! Malá hádka dokáže pročistit vzduch a následné usmiřování je o mnoho příjemnější.

7. Rozdělte si úkoly

To, že pracujete z home office neznamená, že jste „doma na dovolené“. Informujte o téhle skutečnosti ostatní členy domácnosti a rozdělte jim spravedlivě úkoly. Děti mohou pomáhat s nádobím, vynášením koše nebo venčením domácích mazlíčků. Partner může chystat večeře a snídaně pro celou rodinu. Na vás zbydou obědy a učení s potomky. K úklidu pak přispěje každý svou měrou.

8. Buďte na příjmu

I když jste doma, zvedejte telefony, odepisujte na maily. V pracovní době vyřizujte ty, které se týkají vaší pracovní pozice, po skončení pracovní doby pak reagujte na soukromé maily a telefonáty. A pozor na sociální sítě! Ty nechávejte během pracovní doby vypnuté. Zbytečně by vás rozptylovaly.

9. Dělejte si radost a odměňujte se

Je úplně jedno, jestli si koupíte lístek na „online“ operu nebo si dopřejete skleničku kvalitního vína. Každý den je potřeba se odměnit a pochválit se za to, jak jste dnešek perfektně zvládli.

10. Neklesejte na mysli

Pokud pro vás bude nastalá situaci extrémně náročná, prostě se vydejte na pár hodin na čerstvý vzduch a problémy nechte za dveřmi bytu či domu. Pomoc můžete najít i na řadě krizových linek, které byly speciálně řízené během pandemie. Pamatujte, že špatná nálada nebo rozčarovanost není vaše vina. Je ale potřeba s ní pracovat a nebát se říct si o pomoc.