Jste zde

Královna podzimu: Dýně chrání před vznikem rakoviny a pomáhá při hubnutí

Zdroj: www.bigstockphoto.com
Podzim patří jednoznačně dýním. Zdravé zelenině, která má nejen lahodnou chuť, ale i blahodárné účinky na naše zdraví. Víte, jakou odrůdu dýně zvolit a jak ji zpracovat? My ano! Připravili jsem pro vás přehled těch nejznámějších.

20. 10. 2018

Dýně je výbornou ingrediencí k přípravě mnoha pokrmů. Můžete ji zpracovat naslano i na sladko. Skvěle chutná pečená, grilovaná, smažená i dušená. Jedlíci krémových polévek si jistě pochutnají na dýňové polévce, kojenci na své první dýňové lžičce, vegetariáni na lasagních a rizotu, milovníci sladkého na dýňovém koláči, muffinech či palačinkách. Ženy si z ní mohou připravit výživnou dýňovou masku či pastu na odstranění pih. Zkrátka každý si přijde na své!

Účinná pomocnice v boji s nadváhou

Dýně v sobě ukrývá až 90 % vody. Zbylá procenta tvoří vláknina, vitamíny, kvalitní nenasycené mastné kyseliny, bílkoviny a spousta minerálů. Pro těhotné ženy je vynikajícím zdrojem kyseliny listové, která je důležitá pro správný vývoj miminka.

Dýně uskladněná v temnu, suchu a chladu vám může vydržet i půl roku. Jistější variantou je však její zamražení nebo kompotování. Zdroj: www.bigstockphoto.com

Dýně je také skvělou surovinou pro ty z vás, kteří chcete zhubnout nějaké to kilo navíc. Má nízkou kalorickou hodnotu a vysoký podíl draslíku, který vás dobije energií.

Přítomnost vlákniny a vysoký obsah vody podpoří správnou funkci vylučovací a trávicí soustavy. Snižuje vysokou hladinu cholesterolu, krevní tlak a celkově napomáhá správné činnosti srdce. Tělo zbavuje škodlivých látek a chrání jej před vznikem rakoviny. Posiluje obranyschopnost, zlepšuje náladu a pomáhá při revma a dně. Ženy ocení její blahodárné účinky na pokožku, vlasy a nehty.

Zobáním usušených dýňových semínek obohacujete své tělo o zinek, který má pozitivní vliv nejen na kosti. Sušená semínka pomohou při problémech s prostatou či žaludkem a vaše střeva zbaví roupů, škrkavek a jiných parazitů.

Dýně žaludová je jediná dýně, kterou lze konzumovat syrovou i se slupkou. Určitě si vás získá svou oříškovou chutí. Zdroj: www.bigstockphoto.com

Jak vybrat správnou dýni?

Na trhu najdete nepřeberné množství různých odrůd, které se liší nejen svým tvarem, barvou a velikostí, ale i chutí.

Nejsladší dýní je dýně máslová, která svým tvarem připomíná hrušku. Svou máslovou vůní a chutí je výbornou surovinou do polévek, salátů a koláčů a skvělou ingrediencí pro výrobu kompotů a marmelád.

Druhou nejznámější odrůdou je dýně Hokaido, která svou chutí připomíná jedlé kaštany. Pečená nebo vařená je vynikající přílohou k masu. Připravit z ní však můžete i polévku, koláč, pizzu, kompot nebo dýňové hranolky. Nespornou výhodou je její slupka, která se nemusí loupat. Tepelnou úpravou totiž změkne!

Skvělým zdrojem vitamínů a minerálů jsou i dýňová semínka. Zbavte je dužiny, pořádně je osušte a na trošce oleje je zprudka osmažte. Dochutit je můžete pouze solí.

Špagetová dýně, která svůj název získala podle vláknité dužiny, je vhodnou přílohou k omáčkám nebo do polévky místo nudlí. Na zavařování a kompotování je zase nejvhodnější odrůda dýně Goliáš, která může vážit až 30 kilogramů. K výrobě dýňového strašidla se nejvíce hodí zase dýně mexická.

Stojíte před regálem plným dýní a nevíte, kterou zvolit? V prvé řadě si dýni potěžkejte. Dýně by měla být těžká. Příliš lehká dýně může být vyschlá nebo plná semínek. Slupka by měla být neporušená a pevná. Známkou zralosti je také zaschlá stopka.