Jste zde

Grilparáda: Nejčastější chyby, které při grilování děláte a dělat byste neměli

Zdroj: www.bigstockphoto.com
To, na co jste se celou zimu těšili, je tady! Doma na pánvi to totiž není nikdy ono. Sezóna grilování – kratochvíle mnoha Čechů - je právě v plném proudu.

17. 5. 2017

Příprava jídla na grilu není nikterak náročná. Rozdělat gril zvládne i naprostý začátečník. Nicméně řada z nás děla stále ty samé chyby, které zbytečně negativně ovlivňují chuť jídla. Například čištění grilu před a po grilování by mělo být samozřejmostí. Že nečistíte? Chyba!

Aby se vám maso nepřichytávalo…

… pokládejte jej na řádně vyčištěný grilovací rošt! Ten je dobré čistit po každém grilování. Zbytky připečeného tuku a masa totiž půjdou snáz dolů. Když zbytky zaschnou, budete mít mnohem těžší práci. K čištění můžete použít standardní či speciální prostředky spolu s hadrem, škrabkou nebo kartáčem s ocelovými štětinami. Pomoci vám může i koule vyrobená z alobalu

Oživte grilování bylinkami: Čerstvé a po ruce: Poradíme, jak si vytvořit bylinkovou zahrádku přímo na parapetu!

Dvě hodiny před grilováním vyndejte maso z lednice. Maso pokojové teploty totiž spíše propečete rovnoměrně. Nikdy negrilujte maso vyndané zrovna z mrazáku. Zdroj: www.bigstockphoto.com

Aby maso nebylo suché…

… mějte gril dostatečně rozpálený. Maso se zatáhne a zůstane šťavnaté. Gril roztopte ideálně na 250-300 stupňů Celsia. Dřevěné uhlí se například rozpálí na požadovanou teplotu zhruba až za 30 minut. 

Do masa nepíchejte vidličkou ani nožem. Zbytečně by vám vytekla drahocenná šťáva. K otáčení raději použijte kleště. Ze stejného důvodu maso nerozkrajujte hned po vyndání z grilu, nechte ho odpočinout. 

Vypalujete zbytky jídla a z roštu se stále kouří? Pak čištění není u konce. Kouř je známkou špatně vyčištěného grilovacího roštu. Zdroj: www.bigstockphoto.com

Tip: Jak poznáte, že gril je dostatečně rozpálený? Zkuste nad ním podržet ruku. Pokud ji udržíte méně než 3 vteřiny, pak ten ideální čas právě nastal. 

Aby grilování bylo zdravé…

… snažte se, aby vám tuk nebo marináda nekapaly zpět do grilu na rozžhavené uhlí. Vaše zdraví totiž ohrožují karcinogenní látky, které při špatném grilování vznikají. Řešením mohou být alobalové misky, které kapání tuku zabrání.

Od grilu neodbíhejte, grilujte pomalu a pouze na žhavých uhlících, nikoliv na přímém ohni, aby nedošlo ke spálení masa. Odborníci také doporučují konzumovat spolu s jídlem z grilu i čerstvou zeleninu, hořčici, kečup či bylinkové omáčky. Tyto potraviny totiž dokážou odbourat karcinogenní látky a volné radikály. Stejný účinek má i popíjení zeleného čaje a červeného vína.  

A když už budete u toho popíjení vína... Čím dekorovat, když dojdou nápady? Zkuste korek!

Z hlediska zdraví jsou vhodnější méně tučné kusy masa, z chuťového hlediska zase kusy prorostlejší.Zdroj: www.bigstockphoto.com

Ke grilování raději používejte dřevěné uhlí, nikoli brikety. Ty totiž obsahují více popela než uhlí. Důležité je také vkládat maso na gril, až když uhlíky získají šedobílou barvu. Nezdravé je také používat na podpal benzín či jiné podpalovače. Když už jej využijete, dbejte na to, aby dostatečně vyhořely. A až poté vkládejte maso na gril. Stejně tak se nedoporučuje podpalovat gril voskovaným papírem a lakovaným dřevem. 

Aby chuť byla dokonalá…

… nepodceňujte výběr masa. Nejlepší volbou jsou ryby, nejhorší naopak špekáčky. Maso solte až na talíři nebo těsně před grilováním, dopředu nesolte nikdy. Sůl by maso zbytečně vysušila. Vyhněte se kupovaným marinádám, jsou zbytečné. Obsahují mnoho soli a přebijí tu pravou chuť masa. Vhodnější volbou jsou marinády, které si můžete vyrobit sami doma.