Jste zde

Češi investují do nového bydlení aneb jak se daří našemu nábytkářskému průmyslu

mladý pár u domu Zdroj: promo-codes.cz
Přestože se stále potýkáme s obavami ohledně průmyslového vývoje a s tím spojenými tržbami, výrobci nábytku za rok 2021 zaznamenali důležitý růst výroby. Data odpovídají tomu, že i přes přetrvávající pandemii průmysl opět začal rozkvétat.

22. 1. 2022

Experti ze společnosti Promo-Codes, která je známá jako specialista na promo kódy, po konzultaci s Asociací českých nábytkářů uvádí, že výroba nábytku za rok 2021 meziročně vzrostla o 11,3 %, což znamená rekordních 54 miliard Kč. Na druhou stranu, tržby z prodeje nábytku stouply o 13,9 procenta na 44 miliard Kč. Za rok 2020 tržby zaznamenaly propad na 38,62 miliard Kč, zatímco v roce 2019 se jednalo o 39, 85 miliard Kč. 

Přestože se ekonomika rychle zotavuje, firmy se stále potýkají s různými riziky, jako jsou nedostatek výrobního materiálu, což se promítá v jejich pozdních dodávkách. Zastavování výroby ovšem nehrozí a majitelé firem se po loňském propadu těší novému zájmu zákazníků o nákup nábytku. Jedná se o poměrně vysoký růst a podle nejnovějšího průzkumu trhu se jedná o nové preference zákazníků, kteří chtějí po takřka dvouleté pandemii vdechnout novou duši do interiérů svých domů a kanceláří. 

Méně cestování, ale pohodlnější bydlení s online nákupy? 

Samotnou výrobu nábytku pandemie v roce 2020 znatelně nezasáhla. Co se však razantně změnilo, je chování spotřebitelů. Zákazníci si během období, kdy byly uzavřené kamenné prodejny, zvykli nakupovat na internetu, a s tím také využívat různé výhody online nakupování. 

Na eshopech zákazníci začali nakupovat především levnější nábytek z dovozu, ale také se naučili využívat dalších výhod online nákupů, jakou jsou doprava zdarma, která bude u nábytku a jeho cen téměř automatická, nebo výhody promo kódů a slevových kuponů, které jsou na internetu k dostání zdarma.

Kromě nábytku čeští zákazníci na internetu čím dál více nakupují jídlo, kosmetiku a oblečení. Na slevovém portálu Promo-Codes zákazník využije výhodné ceny a promo kódy na zboží značky Queens, Nike, společnosti Rohlík, DámeJídlo a další. 

Majitel jedné rodinné firmy vyrábějící nábytek uvádí, že zákazníci se v roce 2021 zaměřili na nákup originálních výrobků, aby tak zvelebili svůj domov v období, kdy se nemůže, nebo je složitější cestovat. Čeští výrobci získali ale ještě jednu další výhodu. Zatímco kontejnerová doprava z Asie řešila problémy s dodávkami do Evropy, čeští výrobci se mohli na tuzemském trhu snadněji uplatnit. Co se týče exportu českého kvalitního nábytku, za který už by Češi vždy nezaplatili, ten se vyváží zejména do Německa, Francie, na Slovensko, do Británie a Polska. 

Vývoj českého průmyslu do roku 2022

Na úroveň před pandemií se nedostává pouze nábytkářský sektor, ale průmysl obecně. Experti uvádějí, že by se český průmysl měl dostat v roce 2022 již na úroveň před pandemií. Svaz průmyslu a dopravy ČR dodává, že již za rok 2021 opět rostl počet zakázek i zisk a zaznamenal se ekonomický růst okolo 3 procent. V roce 2022 by se měl dostat na 4 procenta, to znamená na úroveň roku 2019.   

Majitelé firem tak po ekonomickém propadu z roku 2020 spojeným s první vlnou koronavirové pandemie mírní své obavy z budoucnosti. Konkrétně zakázky českých firem vzrostly mezi dubnem 2020 a 2021 o 90 procent. Co se týče investic, firmy se připravují na nákup nových technologií, modernizace a rozšíření výroby či investice do výzkumu. Zisky a nové investice jsou dnes realitou, ale v lednu 2021 je předpokládala jen třetina firem.   

Firmy se zotavily z krize jednak díky rozvolňování protiepidemických opatření a oživení zahraniční ekonomiky, ale také návratem zákazníků, protože někteří měli odložené objednávky. To byl klíčový první krok, a teď už by se situace měla jen zlepšovat. Přestože koronavirová pandemie ještě není u konce, podniky jsou již na nové vlny epidemie více připravené a některé už mají přímo připravené strategie, jak podnikání v takových momentech udržet na nohou. 

Aby se výrobě a ziskům ještě lépe dařilo, firmy by rády uvítaly také příchod nových kvalifikovaných pracovníků, kteří bohužel chybí 44 procentům firem. Tento jev není úplně nový a také nesouvisí v koronavirovou krizí. Svaz průmyslu a dopravy tuto bariéru v rozvoji českého průmyslu eviduje již tři roky. Přestože tedy stále existují nějaké bariéry, celkový výhled do budoucna je pozitivní.